Rengeteg cikket lehet manapság olvasni arról, hogy az első generációs
családi vállalkozások – a rendszerváltás idején indulók – tulajdonosainak
többsége az elkövetkezendő években vonulna „nyugdíjba”, ha képes rá, ha tud, ha
van kinek átadnia a vállalkozás vezetését.
Arról is lehet olvasni, hogy a magyar
gazdaságban a családi vállalkozások aránya kb. 70%. Az 1.150 ezer
vállalkozásból ez kb. 800 ezer céget jelent (igaz ezeknek csak kb. 5%-a,
amelyik 10-250 fő között foglalkoztat), meg hogy ők termelik a GDP kb. 50%-át,
továbbá ők foglalkoztatják a munkaképes lakosság kb. 50 %-át. Hatékonyabbak,
innovatívabbak, rugalmasabbak, mint „más vállalkozások”.
Hoshi
szálloda, 46 generáció óta működik
|
Arról is lehet olvasni, hogy milyen
fontos, kívánatos lenne, hogy ezek a családi vállalkozások családi tulajdonban
maradjanak. Tanulmányok, programok készülnek ennek érdekében, kettő országos
civil szervezet is alakult sikeres családi vállalkozásokból, nemes és
elismerendő célokkal. Cikkek születnek a legsikeresebb magyar családi
vállalkozásokról, a sikeres generációváltásokról, utódlásokról. Ezen utóbbiak,
legalábbis az ismertebbek, pár százas nagyságrendben lehetnek.
De mi van a többi, sok tízezer családi
vállalkozással, akik 10-250 főt foglalkoztatnak és átlagos árbevételük akár 100
millió Ft felett is van? Mi lesz a céggel, a márkával, az üzleti értékkel? Mi
lesz a tulajdonos megvalósult álmával? Mi lesz a családdal? Mi lesz az
alkalmazottakkal?
Egy 2016-os KPMG-s, és egy K&H-s
felmérés szerint a családi cégek 5-30%-ának semmilyen írásos terve, elképzelése
nincs a vállalkozás jövőjével, a tulajdonos kivonulásával kapcsolatban.
Valószínűleg sok családi cég tulajdonosa
számára jelent felismert és megoldásra váró, vagy szőnyeg alá söpört problémát,
mi lesz utánam, helyettem, nélkülem? Hogyan dőlhetnék hátra?
Az elméleti 4 lehetőséget a fenti cím
tartalmazza.
Gondoljuk végig a saját lehetőségeinket!
utódlástervezés
családi vállalkozásnál
|
1. Generációváltás utódlással?: Van
lehetséges utód-családtag? Akarja tovább vinni a családi business-t, vagy a
saját útját akarja járni (vagy már járja is)? Alkalmassá tehető, képezhető-e
arra, hogy átvegye a kormányrudat? Hogyan vonjam be, képezzem, fejlesszem
fokozatosan? Ha több gyerek van, ki az alkalmas, a kiválasztott, a vállalkozó,
mi legyen a többiek viszonya vállalkozáshoz? Mi van, ha van egyenes ági rokon,
de távolabbi rokon a reális lehetőség? Mi lesz az én szerepem? Mi van, ha nincs
lehetséges családtag….?
2. Külső menedzsment?: Hogy
bízzak meg egy „idegen”-ben? Hogyan válasszam ki? Hogyan tanítsam be? Hogyan
ellenőrizzem, mi legyen az én szerepem? Hogyan tegyem lojálissá, érdekeltté?
Hogyan merjek hátradőlni? Milyen szervezeti, működési, kontrolling rendet, változtatásokat
hajtsak végre? Mi legyen a család(tagok) viszonya, szerepe a vállalkozásban?
3. Cégeladás?: Kényszerből
vagy lehetőségből akarom eladni a cégemet? Olyan piacon dolgozom, ahol jellemző
a cégfelvásárlás, a tőkekoncentráció? Akár igen, akár nem, hogyan és kinek
tudom vonzóvá tenni a vállalkozásomat, a „menyasszony”-t, aki egyébként a saját
(első, második, harmadik…. stb.) gyerekem, és – sajnos- érzelmileg is kötődöm
hozzá? Hogy keressek érdeklődőt? Mit kell tennem, kidolgoznom, hogy egy érdeklődő
vevőjelölt is lássa, ki tudja számolni a vállalkozásom értékét? Mennyi idő kell
a felkészülésre?
4. Van terve?: Ha az előző
három lehetőségből egyik sincs elérhető közelségben, mit kell tennem, hogy élvezhessem (én és a családom), hogy volt
egyszer egy sikeres családi vállalkozásom? Ha ezen múlik, el tudom-e engedni a
„gyerekemet”, vagy „jöjjön, aminek jönni kell”? Tudja-e bárki legalább olyan
jól csinálni, mint én? Van az a pénz? Hogyan készítsem fel a cégemet szervezeti-szervezési-kontrolling
szempontból a külső menedzser alkalmazására, vagy az eladásra?
Vonjon be szakértőket a megoldás
végiggondolására, kidolgozására, megvalósítására!
A fentieket persze érdemes végiggondolni
minden 30-40 év körüli, feletti vállalkozónak is, aki tudatosan akarja
megtervezni jövőbeli magánéletét, a „hátradőlést”, „öreg napjait”, vagy újabb
vállalkozásainak elindítását.
Eredményes gondolkodást!
Dr. Jánosi István, vállalkozásfejlesztő,
gazdasági innovációs és franchise specialista, üzleti coach
www.drjanosiistvan.hu
www.drjanosiistvan.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése